İletileri Göster

Bu özellik size üyenin attığı tüm iletileri gösterme olanağı sağlayacaktır . Not sadece size izin verilen bölümlerdeki iletilerini görebilirsiniz


Mesajlar - Yılmascan

Sayfa: [1]
1
Onu oradan ayırıp buraya bağlarsan ne olurdan ziyade sn yılmascan'ın sorusuna cevap verdim. "Şebeke nötrünün kopması jeneratör şalterinin kapamasına engel bir durumteşkil etmez" . Çünkü şebeke enerjisi kesilince önce şebeke şalteri açar (Nötr kopmasa da şu an için ayrılmıştır zaten) Çalışmakta olan Jeneratör alternatörünün yıldız noktasından (Yeni nötr'den) jeneratör rölesi ardından şalteri kapatır.

Şimdi nötürü şebeke kontaktörünün girişinden alıp,her iki A1 uçlarına (her iki kontaktör) verirsem herhangi bir sorun olur mu...? 
Soru buysa mantığını ve ne yapmak istendiğini zaten anlamak zor ! Mesut PÜRMÜSLÜ kardeşimin cevabı bu soruya istinaden olup doğrudur.

The following users thanked this post: Yılmascan

2
4 kutuplu transfer uygulamalarında.

Transfer kontaktörlerinin bobin nötr bağlantılarını, kontrol kartı tarafında ki ortak nötr klemensinden ayırırsanız,

Ve bunu şebeke girişinde ki nötr noktasına bağlarsanız;
Jeneratör devreye girdiğinde jeneratör kontaktörü çekmez.


The following users thanked this post: Yılmascan

3
Nötr kopması durumunda jeneratör kontaktörü ve/veya motorlu şalteri devreye girer hiç bir sıkıntı olmaz. Yıldız bağlı motorda yıldız noktası ne ise jeneratör çalışmada alternatör yıldız noktası aynıdır nötrdür aksi durum olsaydı 1. ve 3. şemada belirtilen 4 kutuplu transfer sistemleri çalışmazdı !

Şemalarda gösterilen sistemler dünya üzerinde kurulu olan ve çalışan sistemlerdir.
The following users thanked this post: Yılmascan

4
Mesut hocam Allah razı olsun cevabınız için;
Şimdi nötürü şebeke kontaktörünün girişinden alıp,her iki A1 uçlarına (her iki kontaktör) verirsem herhangi bir sorun olur mu...? 
Asıl bunu anlamak istiyorum..Saygılar.


Şebeke tarafında olası bir kesintiyle beraber nötr kopması durumun da;
Jeneratör devreye girince, jeneratör kontaktörü çekmeyecektir.
The following users thanked this post: Yılmascan

5
Mesut hocam Allah razı olsun cevabınız için;
Şimdi nötürü şebeke kontaktörünün girişinden alıp,her iki A1 uçlarına (her iki kontaktör) verirsem herhangi bir sorun olur mu...? 
Asıl bunu anlamak istiyorum..Saygılar.

Bu kadar şema paylaşımından sonra Proje / Şema okuyabilen bir teknik elemanın böyle bir soru sormaması gerekirdi...!
The following users thanked this post: Yılmascan

6
Saygıdeğer güzel insan merhaba.
Her iki Kontaktörün  A1 uçlarını şebeke Nötründen mi besliyoruz değil mi...? Yoksa bağlantı farklı mı oluyor ...?


Merhaba Yılmaz Bey.

Çizimde gösterilen uygulamada, şebeke ve jeneratörün nötr'leri ortak bağlı olduğu için ;

Kontaktörlere ait nötr bağlantıları, hem şebeke nötr hattına, hem de jeneratör nötr hattına bağlı.

The following users thanked this post: Yılmascan

7
1) Start stop mühürleme kumanda  ve güç devresi.







2 ) Kesik ve sürekli çalışma kumanda ve güç devresi.







3) 0-1 Mandal buton ile yol verme kumanda ve güç devre şeması







4) Elektriksel kontak kilitlemeli sağ / sol yol verme, kumanda ve güç devre şeması.







5) Butonsal kilitlemeli devir yönü değiştirme, kumanda ve güç devre şeması.







6) Starta basıldığında motor hemen çalışacak 15 sn sonra kendiliğinden duracak.







7) Starta butonuna basıldığında motor 15 sn sonra kendiliğinden çalışacak






8 ) Start butonuna basıldıktan 15 sn sonra motor çalışacak, 15 sn sonra tekrar çalışacak. Bu işlem periyodik bir şekilde stop butonuna basılıncaya kadar tekrar edecek.







9) Start butonuna basıldığı zaman 1. motor çalışacak.
10 sn sonra 1. motor duracak. 2. motor çalışacak,10 sn sonra 2. motor duracak, tekrar 1. motor motor çalışacak.
Bu çalışma şekli, stop butonuna basılıncaya kadar periyodik olarak devam edecek.







10) Otomatik yıldız üçgen kumanda ve güç devre şeması.







11) İleri geri yıldız üçgen kumanda ve güç devre şeması.







12) Start butonuna basıldığında 2 motor da çalışacak.
Start butonundan elimizi çektiğimizde 1. motor duracak, 2. motor çalışmaya devam edecek.
Stop butonu çalışmakta olan 2. motoru durduracak.








13) Start butonuna basıldığında motor hemen çalışacak, 20 sn sonra kendiliğinden duracak.
Zaman rölesinin sadece normalde açık kontağı kullanılacak.








14) 1 start, 1 stop butonu kullanılacaktır.
Start butonuna basıldığında 1. motor çalışacak.
10 sn sonra 1. motor duracak, 2. motor çalışmaya başlayacaktır.
Stop butonuna basıldığında 2. motor duracaktır.








15) Start butonuna 1. kez basıldığında 1. motor çalışacak.
Aynı start butonuna 2. kez basıldığında 2. motor çalışacak.








16) Start butonuna basıldığında 1. motor, 15 sn sonra 2. motor çalışacak.
Stop butnuna basıldığında 3. motor çalışacak,
20 sn sonra 3. motor kendiliğinden duracak.
Sistem tekrar başlama durumuna gelecek.








17) Start butonuna basıldığında 1. ve 2. motor aynı anda çalışacak.
Aynı start butonuna tekrar basıldığında 1. motor devreden çıkacak, 2. motor çalışmaya devam edecek.
2. motor, sistem stop butonuna basıncaya kadar devam edecek.







18) Start butonuna basıldıktan 10 sn sonra motor çalışacak.
Zaman rölesinin sadece normalde kapalı kontağı var.








19) Start butonuna basıldığında 1. motor hemen çalışacak.
10 sn sonra 1. motor duracak, 2. motor çalışmaya başlayacaktır.
Sistem stop butonuna basılıncaya kadar devam edecek. ( Yani motorlar 10 sn çalışıp duracaklar.)








20) İleri yön butonuna basılınca 1. motor 15 sn ileri yönde çalışacak.
15 sn sonra duracaktır.
Geri yön butonuna basılınca geri yönde dönmeye başlayacak.
İki yollu (jog) butonuna basılınca 2. motor geri yönde çalışacak.
1. ve 2. motor geri yönde çalışmaya devam edecek.








21) Her iki motor birlikte çalışmasın. 1. Start butonuna basıldığında 1. motor çalışsın.
Çalışan 1. motor stop veya 2. start butonuna basıldığında ikinci motor çalışsın ve ayarlanan süre sonunda 2. motor kendiliğinden dursun.






22) Start butonuna basıldığında yanlız 1. motor çalışacak.
Stop butonuna basıldığında 1. motor duracak, 2 . motor çalışmaya başlayacak.
2. motor 10 sn çalıştıktan sonra kendi kendine duracak.
İki motor beraber çalışmayacak.







23) 1 Stop butonu, 2 adet start butonu ile, 2 adet asenkron motora kumanda edilecektir.
1. start butonuna basıldığında, 1. motor hemen çalışacak, 10 sn sonra 2. motor çalışacak, 1. motor duracak.
Sistem stop stop butonuna basıncaya kadar periyodik devam edecek.
2. start butonuna basıldığında 1. motor duracak, 2. motor 10 sn çalışıp, 10 sn duracak.
Bu işlem stop butonuna basıncaya kadar devam edecek.








24) İki ayrı yerden kumanda edilen, ileri / geri çalışan motor kumanda devresi ve güç devresi.







25 ) MOD 1 - Trafik ışıkları devresi. ( Kırmızı > Sarı > Yeşil



MOD -2 Trafik Işıkları.

Kırmızı > Kırmızı + Sarı > Yeşil > Yeşil +Sarı






26) 3 adet, 3 fazlı asenkron motor, 2 adet start butonu ile çalıştırılacak, 2 adet stop butonu ile durdurulacaktır.
1. motor çalışıyorsa, 3. motor çalışmayacak, 3. motor çalışıyorsa, 1 motor çalışmayacaktır.
2. motor, 1. motor çalıştıktan 15 sn sonra, 3. motor çalıştıktan 30 sn. sonra otomatik olarak çalışacaktır.








27) Start butonuna basıldıktan 10 sn sonra 1. motor çalışacak.
10 sn sonra 2. motor çalışacak.
10 sn sonra 1. ve 2. motor duracak, 3. motor çalışacak.
DF butonuna ( Dinamik frenleme butonuna)  basıldığında, 3. motor aniden duracak.








28) Başlatma butonuna basıldığında, 1. motor hemen, 60 sn sonra da2. motor çalışacaktır.
Motor 75 sn çalıştıktan sonra 1. motor ile beraber duracaktır.
1. motorun aşırı akım rölesi attığında bütün sistem, 2. motorun aşırı akım rölesi attığında ise, sadece 2. motor duracaktır.








29) Başlatma butonuna basıldığında ;
1. motor hemen,
2. motor 30 sn sonra,
3. motor, 2. motor çalıştıktan 20 sn sonra çalışacaktır.
Durdurma butonuna basıldığında veya 1. motor durduğunda bütün motorlar duracak.
2. motor durduğunda 1. motor çalışmaya devam edecek, fakat 3. motor duracaktır.
3. motor durduğundaise diğer motorlar çalışmaya devam edecektir.
Her motor için bir aşırı akım rölesi kullanılacak ve her aşırı akım rölesi kendi kontaktör devresine bağlanacaktır.








30) Her motor ayrı başlatma ve durdurma butonlarıyla çalıştırılıp durdurulacaktır.
Her motor kendinden önceki motor çalışmadıkça çalışmayacaktır.
Yani 1. motor motor çalıştırılmadıkça 2 motor çalışmayacak.
2. motor çalışmadan, 3. motor çalıştırılamayacaktır.
Her motor için bir aşırı akım rölesi kullanılacak,
İlgili aşırı akım rölesinin 95-96 koruma kontağı bağlı olduğu kontaktör devresine bağlanacaktır.
Hangi motorun aşırı akım rölesi atarsa, o motor ve ondan sonra ki bütün motorlar duracaktır.








31) 3 fazlı bir asenkron motor periyodik olarak ileri ve geri yönde aşağıda ki esaslara göre çalıştırılacaktır.
Start butonuna basıldığında motor ileri yönde çalıştırılacaktır.
60 sn sonra motor otomatik olarak duracaktır.
16 sn bekledikten sonra geri yönde çalışacaktır.
60 sn geri yönde çalıştıktan sonra motor otomatik olarak duracaktır.
15 sn bekledikten sonra ileri yönde çalışacaktır.
İşlem periyodik stop butonuna basıncaya kadar devam edecektir.
Devir yönü değişmede elektriksel kilitleme uygulanacaktır.







32 ) Üç fazlı asenkron motor aşağıda kşi esaslara göre yol verilecektir.
Start butonuna bastığımızda her iki motorda çalışmaya başlayacaktır.
40 sn sonra her iki motorda duracaktır.
20 sn sonra ikinci motor ters yönde çalışmaya başlayacaktır.
40 sn sonra ikinci motorda duracaktır.
Ayrıca sistem, stop butonuna basıldığında veya motorların aşırı akım rölesi attığında duracaktır.








33 ) 3 Adet asenkron motor aşağıda ki şekilde çalıştırılacaktır.
Start butonuna basınca, 1. motor hemen, 2. motor 3 dakika sonra çalışacaktır.
Motor çalıştıktan 2 dakika sonra, 3. motor çalışacak, aynı anda 2. motor duracaktır.
Hangi motorun termiği atarsa sistem duracaktır.








34) Üç fazlı asenkron motor bir adet start butonuyla aşağıda ki gibi çalıştırılacaktır.
Start butonuna 1. kez bastığımızda M1 motoru çalışmaya başlayacak, elimizi butondan çektiğimizde çalışmaya devam edecek.
Start butonuna 2. kez bastığımızda Motoru çalışmaya başlayacaktır.
Start butonuna 3. kez bastığımızda M3 Motoru çalışmaya başlayacaktır.
Start butonuna 4. kez bastığımızda M4 Motoru çalışacaktır
Start butonuna 5. kez bastığımızda  çalışan tüm motorların hepsi duracaktır.








35) Tek sargılı iki devirli sabit güçlü bir motoru aşağıda belirtilen şartlarda çalıştırılmak isteniyor.
Motor her iki devirde de kalkınabilecek.
Düşük devirden yüksek devire geçebilecek.
Yüksek devirden düşük devire geçemeyecektir.








36 ) Tek sargılı iki devirli sabit güçlü bir motoru aşağıda belirtilen şartlarda çalıştırılmak isteniyor.
Motor sadece düşük devirde kalkınabilecek.
Düşük devirden yüksek devire geçebilecek.
Yüksek devirden düşük devire geçebilecek.







37) Üç fazlı asenkron motoru yol alma süresince hiç akımını kesmeden yıldız üçgen yol verme, kumanda ve güç devre şeması.







38) Düşen kenar eş değer devresi.






39) Yükselen Kenar Devresi







40) Motor Koruma Şalterli - Kontaktör  Yapışmasını Algılayan Uygulama.






41) K.A.K.R Kaçak akım koruma rölesi ile kontaktör yapışmasını algılayan devre.







42 ) Motor koruma şalteri ve faz koruma rölesi kullanarak, aşırı akım ve faz hatasında 1 sinyal lambası ile çalışıyor ve arıza sinyalizasyon devresi.
Her lamba bağlı olduğu motor devresinde, hem "Çalışıyor" hemde " Arıza bilgisini verecektir.
Motorlar çalışıyorken, lambalar sürekli, motor koruma şalterinin atması ve faz hatası durumunda, lambalar kesik -kesik yanıp sönecek ve beraberinde korna çalacaktır.









43) Basınç şalterli, tahliye seleniod bobinli hava kompresörü, Otomatik Yıldız / Üçgen yol verme kumanda ve güç devre şeması.







44) Otomatik kayar kapı kumanda şeması. Emniyet Fotoselli + Sıkışma Korumalı







45) Hidrolik silindirin periyodik ileri geri hareket kumanda devresi.
Kullanım alanları.
Beton enjeksiyon pompalarında, hidrolik silindirlerin beton emme / basma uygulamalarında kullanılır.


Yöntem 1 :




46) Yöntem 2 :







47) Üç fazlı asenkron motor tarafından hareket ettirilen bir yürüyen bant sisteminde ;
A noktasına boş kova konulduktan sonra bant çalıştırılmakta ;
Kova B noktasına geldiğinde ise, yükleme işlemi için bant durdurulmaktadır.
10 saniye sonra yükleme işlemi tamamlandığında, bant hareket ederek kova C noktasına gelmektedir.
C noktasında yükün boşaltılması için 5 saniye beklemenmektedir.
Yükü boşalttıktan sonra kova B noktasında durmadan A noktasına doğru hareket etmektedir.
Sistem sürekli olarak aynı hareketi yapmaktadır.
Herhangi bir anda stop butonuna basıldığında sistem durmaktadır.








48) Start butonuna basınca 1. motor devreye girecek, 2 sn sonra 2. motor, 2 sn sonra 3. motor devreye girecek.
Stop butonuna basıldıktan 2 sn sonra, 3. motor devreden çıkacak, 2 sn sonra 2. motor, 2 sn sonra 1. motor devreden çıkacak.







49) Tek buton ile hem start hem stop kumanda ve güç devre şeması.







50 ) İki adet 3 fazlı asenkron motoru kontrol eden kumanda sisteminde start butonuna basıldığında ;
1. motor çalışmakta ve 30 sn sonra ikinci motor da çalışmaktadır.
Stop butonuna basıldığında 2. motor hemen, 1. motor ise 1 dakika sonra, durmaktadır.







51) 1 Sensör ile 3 valfi sıralı devreye alma.




52) 1 Buton ile 3 fazlı asenkron motoru ileri geri çalıştırma.

Start butonuna 1. kez bastığımızda motor ileri yönde dönmeye başlayacak.
Start butonuna 2. kez bastığımızda motor duracak.
Start butonuna 3. kez bastığımızda motor geri yönde dönmeye başlayacak.
Start butonuna 4. kez bastığımızda motor duracak.








53) 1 çevrimlik ileri - geri çalışma kumanda devresi.




54 ) Yöntem 1 : 1 çevrimlik ileri - geri çalışma uygulamasının simulasyon görüntüsü.




55 ) Yöntem 2 : 1 çevrimlik ileri - geri çalışma uygulaması simulasyon görüntüsü.







56) 5 adet jog buton, 6 adet lamba, mantık sorusu.








57 ) Başlatma butonuna basıldığında, 1. motor çalışmaya başlayacak.
Bundan 10 saniye sonra ise, 3. ve 4. motor otomatik olarak birlikte devreye girecektir.
3. ve 4. motor devreye girdikleri anda, 1. ve 2. motor devreden çıkacaktır.
3. ve 4. motorlar birlikte 20 saniye çalıştıktan sonra, onlar da, otomatik olarak devreden çıkacaklardır.










58) Otomatik bir torna tezgahının çalışma adımları aşağıda ki gibidir.
A) Start butonuna basıldığında her iki motor da çalışacaktır.
B) 20 saniye sonra birinci motor duracak ve ikinci motor ters yönde çalışacaktır.
C) 30 saniye sonra, ikinci motor duracak ve birinci motor yeniden sürekli olarak çalışmaya başlayacaktır.
D) Stop butonuna basıldığında sistem tamamen duracaktır.









59) Hidrofor motorlarının sıralı çalışması.







60 ) Tek buton ile zaman ayarlı ileri geri uygulaması.

Sistemin çalışması.
Start butonuna 1. basışta motor sağa dönecek, 3 sn sonra duracak.
Start butonuna 2. kez basışta, motor sola dönecek, 3 sn sonra duracak.








61) 1 Şebeke + 2 Jeneratör Schneider NS 1600 A Masterpact Transfer Devresi.




Devamı...







62) Schneider  masterpact açtırma bobinli transfer kumanda devresi.








63) Schneider masterpact düşük gerilim bobinli transfer kumanda devresi.







64) Şebeke jeneratör Transfer Devresi.

The following users thanked this post: Yılmascan

8
HESAPLAMA & FORMÜLLER / Ynt: GERİLİM DÜŞÜMÜ HESABI
« : 14 Ekim 2021, 00:12:16 »
Mesut hocam merhaba..
Benim kafama takılan bu formüldeki işlemlerdir.
Örneğin;
Motor gücü 55 kw olan,
68.75 kva.
Hesap makinesiyle yaptığımda sonuç şöyle çıkıyor;
0.0157x300x68.75= 323,8125 /3=107,9375  sonucu çıkıyor.
Acaba yanlış mı yapıyorum lütfen bana yardımcı olabilirmisin...


Merhaba Yılmaz bey.

Sizin yaptığınız hesap doğrudur.

Yakın zaman da Elektrik mühendisleri odası tarafından, gerilim düşümü hesabında kullanılan kat sayı değerleri değiştirildi.

3 faz bakır  = 0.0124 > 0.0157
1 faz bakır =  0,074   > 0,085

3 Faz Alüminyum = 0.0198  > 0.0256
1 Faz Alüminyum = 0.11   > 0.0140

Kat sayı değişikliğini konuyu düzenleyerek güncelledim, ancak örnek hesabın sonucunu değiştirmeyi atlamışım.
The following users thanked this post: Yılmascan

9
ELEKTRİK / Ynt: KABLO KESİTİ HESABI
« : 08 Ekim 2021, 22:43:42 »
Bilgilerin için çok teşekkürler değerli Abim..
Katılıyorum size,

Motorları bize getiren Firmanın teknik elemanları bu gün geldiler, 4x10 NYY Bir kablo ile her iki motorun panolarını besleyip devreye aldılar.
Şuanki durum bundan ibarettir,
Saygılarımla....

Güzel bir seçim olmuş 1 kez yapılıp uzun süre hizmet verecek tesislerin tasarımında opsiyonlu davranmak gerekir. Yükte kalkınma, beslenen noktadaki gerilim, bağlantı dirençleri, sık devreye girip çıkma v.s olumsuz etkenler göz önüne alınarak karar verilmelidir. Bakır kayıplarını azaltmak enerji tasarrufu etmek demektir.
Hayırlı işler dilerim. Saygılar.
The following users thanked this post: Yılmascan

10
Bu işlemde unutulmaması gereken en önemli husus; üç fazlı motorlar mecburiyet (zaruriyet) durumlarında tek fazlıya çevrilirler. Tek fazlıya dönüştürülen motorlarda moment %40 Güç %50'lilere düşer. Bu dikkate alınmaz ise yapılan emek ve masraf boşa gidecektir.

Kondansatör değeri güç, gerilim ve faz açısına bağlıdır. Gerilim bulunduğunuz yerdeki gerilim olup değişkendir, faz açısı ve güç yüklenmeye bağlı değişir. Doğruya yakın kondansatör değeri ekteki formülasyonla belirlenebilir.

The following users thanked this post: Yılmascan

11
Mesut hocam merhaba.
Peki doğrudan motor etiketinde yeralan Akım değerini bazalabilirmiyiz.
Yani etiketteki akım değeri kaç ise o değere göre de kondansatör.....


Merhaba.

Evet motor etiketinde yer alan akımı da dikkate alabiliriz.
The following users thanked this post: Yılmascan

12
ELEKTRİK / Ynt: YANGIN SAYAÇLARI
« : 19 Eylül 2021, 23:08:10 »
Değerli güzel insan cevaplarınız için çok teşekkürler.
Şimdi asıl burada bilmek istediğim şudur;
1= Bu yangın sayacı sadece uygulamada ve  projede gösterilen yangın kısmını besleyecek bunu biliyorum.Bunun abonmenliği normal dairelerin ki gibimidir...? Yani Orada oturan herhangi bir şahsın adına mı olacak,,,Yoksa bağlı olduğumuz (Şebeke) de  abonelik sözleşme yapılmayacak mı...?
2=Yukarıdaki projemizde geçen ve Motorun önüne konulan (Termiksiz manyetik koruma 3x16A)  ibaresi dediği eleman nedir...?
Bunları anlamak istiyorum.
Saygılarımla.
Ortak kullanıma ait herşey ortak kullanım sayacı olarak geçer tıpkı kazandairesi, merdiven otomatiği v.b. abonelik prosedürüde aynıdır.
Termik özelliği olmayan manyetik sigorta ve şalterlere biraz katalog inceleyerek ulaşabilirsiniz.
The following users thanked this post: Yılmascan

13
Sayın hocam merhaba.
Senin tecrübe ve uygulamandan  yola çıkarsak şayet;
( kw ne ise ona tekabul eden akım miktarıdır) dediğinizi örneklendirebilirmisiniz...?
Nasıl yani....?

Merhaba.

Uygulama deneyimleri başlığı altında, konuya eklediğim yöntemler, benim tarafından denenmiş tecrübe edilmiş yöntemler değil.

Uzun zaman önce, kullanıcı isimlerini hatırlayamadığım farklı bir forum sayfasından alıntı yaparak notlarıma eklemiştim.

Bu sebeple konuda da "Alıntıdır" ibaresi yer almakta.

Sormuş olduğunuz hususta ise;

Uygulama deneyimi yorumdan anladığım şu ;

Motor gücünden yola çıkarak, hesaplama  yöntemi ile bulunan akım değerini kastediyor.

I = P / U x Cos@x 1.732
The following users thanked this post: Yılmascan

14
ELEKTRİK / Ynt: YANGIN SAYAÇLARI
« : 19 Eylül 2021, 15:35:01 »
Aleykumselam güzel temennileriniz için teşekkürler.
1) Yangın sistem motorlarını besleyen hat mevcut hattan tamamen bağımsız direkt girişten çekilen bağımsız bir hat olmalıdır.
2) Yaptığı vazife gereği motor ve sistem herhangi bir nedenle aşırı akım çekse de çalışmasına devam etmelidir.

Bu iki temel kural ışığında yangın sistemi mevcut sistemden ayrı olarak tesis edilir. Olay bundan ibarettir.
The following users thanked this post: Yılmascan

15
HESAPLAMA & FORMÜLLER / GERİLİM DÜŞÜMÜ HESABI
« : 12 Eylül 2021, 21:50:17 »
GERİLİM DÜŞÜMÜ HESABI

* Hesaplama yapılırken yük karakteristiği omik ve kapasitif ise hesaplamada güç değeri kw olarak ele alınır.

* Endüktif reaktif özellikli yüklerin çalışmasında ( örnek motor, transformatör) aktif güç ile birlikte reaktif güçte çekileceğinden vede gerilim düşümüne etki edeceğinden, görünür güç ( Kva) olarak hesaplanmalıdır.

Bakır kablo için sabit değerler
3 faz için = 0.0157
1 faz için = 0.085

Alüminyum için üç fazlı sabit değerler;

3 faz için = 0.0256
1 faz için = 0.140

KABLO KESİT HESABI

100 KW YÜK.  250 MT MESAFE

KESİT TAYİNİ 3 FAZLI : 0.0157 X 250 X 100 / 3 = 130 mm2
Gerilim düşümü 3 Fazlı : 0.0157 X 250 X 100 / 103 = 3

10 KW YÜK.  250 MT MESAFE

KESİT TAYİNİ 1 FAZLI :  0.085x 250 x 10 / %3 = 70.8 mm2
Gerilim düşümü 1 Fazlı : 0.085 X 250 X 10 / 61.6 m2  = 3

Örnek Hesaplama ;

Motor gücü = 55 kw
Mesafe = 300 metre
Cosfi = 0.80
S= 55/ 0.80 = 68.75 Kva

 
Üç fazlı
%e = 0.0157 x 300 x 68.75 = 255.75 / 3 = 107,93 mm2 > 120 mm kablo ( kesiti verir)
Var olan kablonun uygunluğunu kontrol etme, kablo  50 mm2
%e = 0.0157 x 300 x 68.75 = 255.75 / 50 mm2 / 3 = 6.47 < kesit uygun değil.

Pratik bilgi: Uzun mesafelerde kesiti belirleyen gerilim düşümü hesabı kısa mesafelerde akım kontrolü hesabıdır.
The following users thanked this post: Yılmascan

16
AG  Dağıtım + Transfer + Kompanzasyon Pano Şeması
The following users thanked this post: Yılmascan

Sayfa: [1]