Gönderen Konu: Motor sargı uçlarının klemens bağlantısı yanlış ise, sargıların tespiti.  (Okunma sayısı 315 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Mesut PÜRMÜSLÜ

Motor sargı uçlarının klemens bağlantısı yanlış ise, sargıların tespiti.

Kutuplaşma sağlanamaz ise ( sargı uçlarının yanlış isimlendirilmesi nedeniyle ) ,motor,üçgen çalışır iken,motorda,vibrasyon oluşur ve aşırı akım çeker.

Bu durumda,sargı uçlarının doğru isimlendirildiğinden emin olmak gerekir.

Sargı uçlarının yanlış çıkartılmış olması halinde,bu yanlışlığın tespiti için,ya motor kapaklarının açılarak bobinaj kontrolu veya,1-2 defa,uçların değiştirilerek,motorun çalıştırılması gerekmektedir.

Küçük motorlar için,1-2 defa çalıştırmak kolay olmakla beraber,büyük güçlü motorlar için,riskli bir durum yaratılabilir.

Bu nedenle,motoru hiç çalıştırmadan,bobinaj tekniğinden istifade ederek basit bir yöntemle,sargı uçları doğru olarak isimlendirilebilir.

1975 yılında 250 kw lık bir motorumuzda böyle bir sorunla karşılaşmış ve bu metotla ( şimdiye kadar,hiç kimseden böyle bir çözüm duymadım ) sargı uçlarını tesbit etmiştim.

Deney için,1 adet analog avometre,1 adet 1,5-9 v pile ihtiyacımız var.Avometre,milivolt veya miliamper kademesinde olabilir,fazla önemi yok.

Deney için,öncelikle faz sargılarının,bir avometre yardımı ile tesbiti gerekiyor.

Sargıları 1. sargı,2. sargı,3. sargı olarak isimlendirelim.

1.sargı uçlarından bir tanesinin ismine U dersek,2. uç X olacaktır.

2. sargının uçlarına ölçü aletini bağlayıp ,U olarak isimlendirdiğimiz sargı ucuna pilin + ucunu, X ucuna da - ucunu kısa süreli değdirip çektiğimizde,avometrenin sağa doğru saptığını varsaydığımızda ,ölçü aletin + ucuna bağlı olan sargı V ucu,sargının diğer ucu Y ucudur.

Ölçü aletini söküp,3. sargıya bağlayıp aynı deneyi yaptığımızda, ölçü aletinin yine sağa saptığını düşündüğümüzde,ölçü aletinin - ucuna bağlanan sargı ucu W, + ucuna bağlanan sargı ucu Z ucudur.

Bu deneyi uçlarını bildiğiniz,elinizdeki bir motorda doğrulayabilirsiniz.

Forumumuzda,bu konu çok tartışılır durumdadır.250 KW motorda,9 voltluk yassı pil kullanmıştım.

Pil ve voltaj büyüklüğü,motoruna göre geğişebilir.Burada önemli olan, ölçü aleti pandülünde hissedilebilir bir sapmanın sağlanmasıdır.

Bu konudaki sıkıntılar umarım bu metodla aşılmış olur.



Deneyim bilgisini detayları ile bizimle paylaştığı için, değerli büyüğümüz İ. Akyar GÜNTÜRKÜN'e teşekkür ederim.
 
The following users thanked this post: fahri yetiş

fahri yetiş

  • Forum Üyesi
  • *
  • İleti: 2
  • Karma: +0/-0
    • Profili Görüntüle
Şemada eklemek istedim,yapamadım.
« Son Düzenleme: Eylül 13, 2021, 05:32:24 ÖS Gönderen: fahri yetiş »
 

fahri yetiş

  • Forum Üyesi
  • *
  • İleti: 2
  • Karma: +0/-0
    • Profili Görüntüle
Şemalı anlatım ekte.