Gönderen Konu: KABLO KESİTİ HESABI  (Okunma sayısı 282 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Yılmascan

KABLO KESİTİ HESABI
« : Ekim 06, 2021, 04:14:23 ÖS »
Merhabalar herkese...
Öncelikle işlerinizde güzel başarılar diliyorum.
Şimdi bizim aşağıdaki motordan 2 Ad. Var,ikiside yanyana çalışacak...
Uzunluk mesafesi 40 metredir.
Ve bu iki motora bir tek kablo çekeceksek (Yani her iki motorun yanyana olmasından dolayı tek kablo çekip,her ikisini bir kablo üzerinden beslemek istiyorum)... Kaçlık bir kablo çekmem gerekiyor...?
Sizlerden ricam açıklayacağınız formüller anlaşılır ve açıklayıcı olursa iyi olur.
Cümleten saygılarımla...
« Son Düzenleme: Ekim 06, 2021, 04:22:09 ÖS Gönderen: Yılmascan »
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ

Teknikadam41

Ynt: KABLO KESİTİ HESABI
« Yanıtla #1 : Ekim 07, 2021, 03:41:30 ÖS »
Merhabalar,

Direk mi yol veriliyor?
Aynı anda devreye girme durumu var mı?
Ne motoru Yükte mi kalkınıyor?
Kablo Bakır mı aluminyum mu?
Kablo döşeme şekli?
Kablo cinsi?
« Son Düzenleme: Ekim 07, 2021, 04:29:42 ÖS Gönderen: Teknikadam41 »
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ

Yılmascan

Ynt: KABLO KESİTİ HESABI
« Yanıtla #2 : Ekim 08, 2021, 10:24:50 ÖÖ »
Sayın hocam merhaba,
Yanlış anlamıyorsam,Etiketindende görüldüğü gibi direk yol almaz,üçgendir.
KABLO bakır olacak ve yeraltında motorların yanına kadar gelecek.
Motorlar sondaj motorlarıdır.
Aynı anda devreye girme durumları var.
 Saygılarımla...
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ

Teknikadam41

Ynt: KABLO KESİTİ HESABI
« Yanıtla #3 : Ekim 08, 2021, 12:08:58 ÖS »
Sayın hocam merhaba,
Yanlış anlamıyorsam,Etiketindende görüldüğü gibi direk yol almaz,üçgendir.
KABLO bakır olacak ve yeraltında motorların yanına kadar gelecek.
Motorlar sondaj motorlarıdır.
Aynı anda devreye girme durumları var.
 Saygılarımla...

Merhabalar, (Hoca camide bizler ömür boyu öğrenciyiz :D )
Yanlış bir bilgi ediniminde bulunmuşsunuz. Genel uygulamada 4-5kw'a kadar direkt yol verilir üzeri güçlerde verilmez anlayışı vardır ancak bu doğru değildir. Tesisin trafo gücü, elektrik altyapısı uygunsa büyük güçlü motorlara da direkt yol verilir. Büyük bir işletmede 10kW'lık motora direkt yol verdik uzun yıllardır da çalışmakta. Yüksek güçte motorlara direkt yol vermekten kaçınma nedeni ilk kalkınma anında demeraj akımının etiket değerinin 6-7 katı değerlere ulaştığı için manyetik alan oluşumunda motor sargılarındaki dinamik etkiler anlık titreşimlerin uzun vadede sargı izolasyonlarına zarar vermesinden kaynaklanır. Direkt yol verilecek motor tesisteki trafo gücünün %10'undan fazla olmamalıdır, v.b. bir takım şartların yerine getirilmesi gerekir. Sık devreye girip çıkan 4kw üzeri  motorlarda direkt yol verme bu nedenle sakıncalıdır.

Basit bir kesit hesabı dersiniz oysaki hesabın içinde yüzlerce faktör bulunur. Max Ortam sıcaklığı, kablo döşeme şekli, kablo tipi, tesisteki gerilimin stabil oluşu, yükte kalkınma var mı? v.s v.s.
Kesiti belirlerken akım (ısınma) hesabı ve gerilim düşümü hesabı yapılmalıdır. Motorlara yol verme şekli çok önemlidir. Direkt yol vermede akım 6-7 kat artarken yıldız/üçgen ve soft starter ile yol vermede bu yaklaşık 3 katı, sürücü ile kalkınmada ise etiket değeri kabul edilir.
Hesap yapılırken Elektrik iç tesisler yönetmeliği Madde 57 a.4, a.5 ve altında yazanları okumanızı tavsiye ederim.
Standart bir hesap yöntemi ile 4mm2 kablo uygun görülsede yukarıda bahsettiğim şartlardaki olumsuz değişiklik riski ve bakır kayıplarını azaltmak adına 6mm2 kablo seçilmesi uygundur. Ayrıca; etikette yazan 400v'u motor uçlarında sağlamak pek mümkün değildir gerilim düştükçe de çekilen akım artacaktır buda düşünülmesi gereken önemli bir faktördür.
Sadece gerilim düşümü hesabı yapmak için ekte hazırladığım excel dosyayı kullanabilirsiniz.
« Son Düzenleme: Ekim 08, 2021, 12:31:42 ÖS Gönderen: Teknikadam41 »
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ

Yılmascan

Ynt: KABLO KESİTİ HESABI
« Yanıtla #4 : Ekim 08, 2021, 06:44:30 ÖS »
Bilgilerin için çok teşekkürler değerli Abim..
Katılıyorum size,

Motorları bize getiren Firmanın teknik elemanları bu gün geldiler, 4x10 NYY Bir kablo ile her iki motorun panolarını besleyip devreye aldılar.
Şuanki durum bundan ibarettir,
Saygılarımla....
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ

Teknikadam41

Ynt: KABLO KESİTİ HESABI
« Yanıtla #5 : Ekim 08, 2021, 09:43:42 ÖS »
Bilgilerin için çok teşekkürler değerli Abim..
Katılıyorum size,

Motorları bize getiren Firmanın teknik elemanları bu gün geldiler, 4x10 NYY Bir kablo ile her iki motorun panolarını besleyip devreye aldılar.
Şuanki durum bundan ibarettir,
Saygılarımla....

Güzel bir seçim olmuş 1 kez yapılıp uzun süre hizmet verecek tesislerin tasarımında opsiyonlu davranmak gerekir. Yükte kalkınma, beslenen noktadaki gerilim, bağlantı dirençleri, sık devreye girip çıkma v.s olumsuz etkenler göz önüne alınarak karar verilmelidir. Bakır kayıplarını azaltmak enerji tasarrufu etmek demektir.
Hayırlı işler dilerim. Saygılar.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, Yılmascan