Gönderen Konu: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı  (Okunma sayısı 4186 defa)

0 Üye ve 11 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı kocamanusta

Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« : 07 Aralık 2023, 18:51:28 »

bugünlerde motor sürücülerinde RCD kullanımıyla ilgili önüme ne gelirse okuyup izlemeye çalışıyorum. harmonik filtreli olduğu ifade edilen bi RCD'nin test edildiği popüler bi video var. ister istemez akıllara bi çok soru getiriyor. bu sorulardan bi tanesi başka bi eğitim videosunda dile getiriliyor. videoları ilgili yerlerinden itibaren konuya ekliyorum.




ilgili zaman başlangıcı 3:26:20


ilgili zaman başlangıcı 3:17:04














 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi Mesut PÜRMÜSLÜ

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #1 : 08 Aralık 2023, 12:37:27 »
Merhaba @kocamanusta


Netlik kazanmak adına, konu ile alakalı Schneider Electric ile görüştüm, e posta yolu ile aşağıda ki dökümanı ilettiler.





Şimdi başka neler mümkün?
Bundan daha iyi nasıl olur?
 
The following users thanked this post: fahri yetiş, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #2 : 08 Aralık 2023, 19:28:49 »
merhabalar. bazı VFD veya çoklu VFD'lerin kullanıldığı makine panolarında B tipi KAKŞ'lerin dahi tutturulamadığı ya da gereksiz açmalara neden olduğu yönünde şikayetler duyuyoruz, okuyoruz. hatta ABB'nin motor sürücülerinden sorumlu kıdemli bi danışmanı kurdukları bi tesisde RCD'lerin haftada bir buton testiyle kontrol edilmesine rağmen aslında hiç koruma yapmadığını tespit ettiklerini belirtiyor.

her VFD-RCD şikayeti kendi şartlarında değerlendirmeli örneğin ilk videodaki senaryoda panoya enerji verilmesinden kaynaklı geçici bi rejim oluştuğu için RCD'ler tutmuyor olabilir. hatta buna diğer kaçak akımlar da eklenebilir.

schneider'e gelirsek. motor sürücülerinde B tipi KAKŞ'leri öneriyorlar ama türkiye ürün kataloglarında
B tipi bulunmuyor ne yazık ki.


 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #3 : 10 Aralık 2023, 23:22:43 »
bildiğim kadarıyla ne elektrik iç tesisler yönetmeliğinde ne de elektrik tesislerinde topraklamalar yönetmeliğinde kaçak akım koruma rolelerinin tip kullanımı hakkında bi direktif yok. bazen böyle bi bağlayıcılık olmadığından, bazen bilgisizlikten bazen de maliyet hesabı yüzünden doğru KAKR'yi kullanmıyoruz hatta yanlış önerilerde bulunuyoruz. örneğin saf DC akımın 6 mA'yı aştığı devrelerde AC tip KAKR kullanmak açma eşiği akımını ve açma zamanını arttıracağı için koruma yapmayacaktır. ha keza üç fazlı bi motor sürücüye A tipi KAKŞ takarak hayat koruma sağlanamayacağını anlamamız gerekiyor. KAKR kesinlikle bağlanacağı devrenin yük karakteristiğine göre seçilmelidir.



yukarıdaki tablo Doepke'den alıntıdır. yan taraftaki eklemeler bana aittir. videoda referans alınan dopke RCD'leri araştırdığımda farklı bi sonuca ulaştım. doepke'nin BNK serisi bildiğimiz B tiplere, B+ serisi bildiğimiz B+ tiplere ve BSK serisi ise henüz global markalarda pek karşılığı olmayan ama muhtemelen üzerinde çalıştıkları yüksek toleranslı bi tipe benzetebiliriz.

BNK (30mA) serisinin maksimum açma sınırı 300 mA
B+ serisinin maksimum açma sınırı 420 mA
BSK serisinin maksimum açma sınırı ise 3 A

KEB amerika sitesinde RCD kullanımıyla ilgili bi çok tavsiyede bulunurken Doepke'den de bahsediyor:
https://www.kebamerica.com/blog/ground-fault-nuisance-tripping-in-vfd-applications/

bi de eaton'nın yuksek toleranslı olarak niteleyebileceğimiz ''Bfq'' serisi dikkat çekici.



 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #4 : 11 Aralık 2023, 19:43:46 »
Yakın zamanda,B tipi kazığı ! yemiş birisi olarak,ekteki bilgileri bilgilerinize sunuyorum.
ABB ye müracaatım,3 haftayı bulmasına rağmen
hala cevaplanmadı.Uzmanlarının bile tereddütte
olduğu bu konuda,sn.kocamanustanın görüşlerine
katılmamak mümkün değil.Söktüğümüz ABB B tipi
yerine bağlamış olduğumuz Iskra K tipide 15 gün
normal çalışma sonunda,o da hüsranlı sonuca ulaş-
tı maalesef.Sürücüler için kaçal seçimi,sadece tip
seçmekle bitmiyor maalesef.Hız kontrol cihazı kab-
lajıda önemli bir husus.
Sonuç olarak,bu konu,maalesef,faz nötür al götür
konusu değil.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #5 : 11 Aralık 2023, 19:49:50 »
Düzelti bulup,diğer ekleri ekliyemedim maalesef.Ek-
lere devam
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #6 : 11 Aralık 2023, 19:51:51 »
Devam.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #7 : 11 Aralık 2023, 19:56:08 »
Ek.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #8 : 11 Aralık 2023, 20:47:01 »
Yakın zamanda,B tipi kazığı ! yemiş birisi olarak,ekteki bilgileri bilgilerinize sunuyorum.
ABB ye müracaatım,3 haftayı bulmasına rağmen
hala cevaplanmadı.Uzmanlarının bile tereddütte
olduğu bu konuda,sn.kocamanustanın görüşlerine
katılmamak mümkün değil.Söktüğümüz ABB B tipi
yerine bağlamış olduğumuz Iskra K tipide 15 gün
normal çalışma sonunda,o da hüsranlı sonuca ulaş-
tı maalesef.Sürücüler için kaçal seçimi,sadece tip
seçmekle bitmiyor maalesef.Hız kontrol cihazı kab-
lajıda önemli bir husus.
Sonuç olarak,bu konu,maalesef,faz nötür al götür
konusu değil.

schneider B-SI tip KAKR'lerinin kendi ürettikleri motor sürücülerle 50 metre kablo mesafesine kadar sorunsuz çalışacağını belirtmiş. muhtemelen bu mesafeden sonra kapasitif kaçaklarla başa çıkılamıyor.

Sami bey ilgili devrede sürücü-motor kablo mesafesi nedir acaba? abb b tipi KAKR'ler enerjiyi verir vermez mi yoksa normal çalışma sırasında mı açma yapıyorlardı acaba?

 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #9 : 11 Aralık 2023, 22:10:26 »
Mesafe,25-30 mt.ABB,anında açıyor.Iskra K 15 gün sorunsuz çalıştı.Daha sonra,o da anında açmaya
başladı.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #10 : 11 Aralık 2023, 22:28:18 »
Daha enteresanı,2 defa kimsin / nesin / necisin so-
rusu ve müşteri memnunuyet anketi gönderilmesi.
Telefonla verdikleri ! çözüm önerisini,belliki yazılı
olarak vermek istemiyorlar.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #11 : 11 Aralık 2023, 23:34:50 »
Mesafe,25-30 mt.ABB,anında açıyor.Iskra K 15 gün sorunsuz çalıştı.Daha sonra,o da anında açmaya
başladı.

muhtemelen saf DC artık akımlar çok yüksek olduğundan bi süre sonra Iskra K tipi roleyi bozdu. K tipi denen role aslında A tip bi role. daha önce bahsettiğim A SI tip roleler açma yapmasa bile üç fazlı motor sürücü devrelerinde koruma yapamadıkları anlaşılıyor. üç fazlı motor sürücüleri saf DC ve yüksek frekanslı kaçak akımlar oluşturduğu için kullanılacak RCD mutlaka B tipi olmalı.

B tipin her uygulamada kesin çözüm olamadığını ABB kıdemli danışmanı yazısında belirtmiş. baksanıza adam enerji verirken oluşan kaçak akım açmalarını engellemek için (gerekli önlemleri alarak) RCD'yi kısa süreliğine bypass edebilirsiniz diyor

https://www.pbsionthenet.net/article/38801/Drives-and-the-role-of-the-RCD.aspx

motor sürücülü devrelerde RCD'lerdeki gereksiz açmaları engellemek için tolerans yükseltmek gerekiyor bu da hayat korumayı riske sokuyor. anladığım kadarıyla şalt üreticileri bu teknik sorunu aşmakta zorlanıyor.

son olarak konuyla ilgili şahane bi yazıya denk geldim:

https://tr.linkedin.com/pulse/ka%C3%A7ak-ak%C4%B1m-cihazlar%C4%B1n%C4%B1n-rcds-5-%C3%B6zel-uygulamas%C4%B1-h%C3%BCseyin-g%C3%BCzel


 

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #12 : 11 Aralık 2023, 23:57:14 »
Mesafe,25-30 mt.ABB,anında açıyor.Iskra K 15 gün sorunsuz çalıştı.Daha sonra,o da anında açmaya
başladı.

muhtemelen saf DC artık akımlar çok yüksek olduğundan bi süre sonra Iskra K tipi roleyi bozdu. K tipi denen role aslında A tip bi role. daha önce bahsettiğim A SI tip roleler açma yapmasa bile üç fazlı motor sürücü devrelerinde koruma yapamadıkları anlaşılıyor. üç fazlı motor sürücüleri saf DC ve yüksek frekanslı kaçak akımlar oluşturduğu için kullanılacak RCD mutlaka B tipi olmalı.

B tipin her uygulamada kesin çözüm olamadığını ABB kıdemli danışmanı yazısında belirtmiş. baksanıza adam enerji verirken oluşan kaçak akım açmalarını engellemek için (gerekli önlemleri alarak) RCD'yi kısa süreliğine bypass edebilirsiniz diyor.

https://www.pbsionthenet.net/article/38801/Drives-and-the-role-of-the-RCD.aspx

motor sürücülü devrelerde RCD'lerdeki gereksiz açmaları engellemek için tolerans yükseltmek gerekiyor bu da hayat korumayı riske sokuyor. anladığım kadarıyla şalt üreticileri bu teknik sorunu aşmakta zorlanıyor.

son olarak konuyla ilgili şahane bi yazıya denk geldim:

https://tr.linkedin.com/pulse/ka%C3%A7ak-ak%C4%B1m-cihazlar%C4%B1n%C4%B1n-rcds-5-%C3%B6zel-uygulamas%C4%B1-h%C3%BCseyin-g%C3%BCzel
 

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #13 : 12 Aralık 2023, 00:12:34 »
mesaj editlemeyi ben de bulamadım. yardımcı olunursa sevinirim.
 
The following users thanked this post: fahri yetiş

Çevrimiçi Mesut PÜRMÜSLÜ

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #14 : 12 Aralık 2023, 21:01:38 »
mesaj editlemeyi ben de bulamadım. yardımcı olunursa sevinirim.

Merhaba @kocamanusta

Bazen açılan yeni konular çözüme kavuşturulduktan sonra mesajını düzenleyerek silen bazı üyeler yüzünden mesaj düzenlemeyi normal üyeliklere kapatmıştım.

Naif kişiliğiniz ve değerli bilgi ve paylaşımlarınızdan ötürü, benim için çok değerli olan,  sayın Fahri bey ve Sizin üyelik grubunu Onursal üye olarak tanımladım.
Mesaj düzenleme özelliği aktif edilmiştir.
Şimdi başka neler mümkün?
Bundan daha iyi nasıl olur?
 
The following users thanked this post: fahri yetiş, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #15 : 12 Aralık 2023, 21:06:28 »
mesaj editlemeyi ben de bulamadım. yardımcı olunursa sevinirim.

Merhaba @kocamanusta

Bazen açılan yeni konular çözüme kavuşturulduktan sonra mesajını düzenleyerek silen bazı üyeler yüzünden mesaj düzenlemeyi normal üyeliklere kapatmıştım.

Naif kişiliğiniz ve değerli bilgi ve paylaşımlarınızdan ötürü, benim için çok değerli olan,  sayın Fahri bey ve Sizin üyelik grubunu Onursal üye olarak tanımladım.
Mesaj düzenleme özelliği aktif edilmiştir.

Mesut bey onur duydum. teşekkür ederim.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi Mesut PÜRMÜSLÜ

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #16 : 12 Aralık 2023, 21:11:24 »
Sizlerin bilgilerinden istifade etmek ve sizleri tanımakta benim için büyük bir onur.
Varlığınıza ve olduğunuz katkıya şükran.
Şimdi başka neler mümkün?
Bundan daha iyi nasıl olur?
 
The following users thanked this post: fahri yetiş, kocamanusta

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #17 : 14 Aralık 2023, 16:09:36 »
Ben de,teşekkürlerimi sunuyorum.
Sn.kocamanusta ile aynı mekanda
bulunmaktan ayrıca zevk duyuyorum.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #18 : 14 Aralık 2023, 22:00:34 »
Ben de,teşekkürlerimi sunuyorum.
Sn.kocamanusta ile aynı mekanda
bulunmaktan ayrıca zevk duyuyorum.

bilmukabele.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #19 : 19 Aralık 2023, 17:32:46 »
kaçak akım koruma roleleriyle ilgili şahane bi döküman buldum. baştan sona okumanızı tavsiye ediyorum. doğru kabul ettiğimiz çok yanlış var. gereksiz yere emek, zaman ve para harcıyoruz. Fahri bey 4 nolu (yanlış-doğru) maddeyi incelermisiniz lüften.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #20 : 20 Aralık 2023, 21:15:46 »
anladığım kadarıyla ev ve ofis tesisatlarında hayat koruma için yüklere uygun tipte 30 mA'lık KAKR kullanılmak zorunda. fabrika çalışma sahasındaki prizler (kombinasyon) için de yüklere uygun 30 mA'lık KAKR kullanılmak zorunda. makinlerde ise daha farklı bi durum söz konusu. örneğin 450 kW bi makinenin bileşke kaçak akımları 30 mA'nın çok üzerinde olsun. anlaşılacağı üzere 30 mA'ya setlenmiş RCD doğal olarak makine ana şalterini anında açtıracaktır. topraklama direncini 70 ohm farz edersek RCD rahatlıkla 714 mA'ya setlenebilir. tabi bunu yapabilmek için direkt ve dolaylı temasa karşı bütün koruma tedbirlerinin alınması gerekiyor.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #21 : 20 Aralık 2023, 22:01:14 »
380 v motorlarda,4 megom altındaki izolasyon di-
rençlerini ,beklenebilir arıza sebebi olarak değerlen-
diriyoruz ( hernekadar 400 kiloohm deniyorsada,
3000 e yakın motorumuzdaki tecrübe bu yönde ) .
Böyle bir izolayon direnci için,30 mA sorun olmama-
sı  ( 250 kw için sorun yoktu ) gerekir diye düşünüyo-
rum.Besleme kabloları kalitesinde sorun olmadığı
sürece,450 kw içinde olmaması gerekir bence.Ancak
öyle bir koruma,tabiidirki,toroid tipli bir koruma olabi-
lir.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #22 : 20 Aralık 2023, 22:22:51 »
uç bi örnek vermiş olabilirim fakat onlarca sürücülü veya sürücüsüz motorun kullanıldığı bi makine farz edelim. bu motorlar uzun mesafelere konumlandırılmış olsun. dolayısıyla kapasitif kaçakların 30 mA'ya yaklaşması bile başlıbaşına bi sorun olurdu.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #23 : 20 Aralık 2023, 23:29:10 »
İtalyanlar,ana panoya 500 mA koyup,onun dışında
hiçbir motor devresinde kaçak akım koruma yapmı-
yorlar.Pano girişlerindede nötr hattı kullanmıyorlar.
Kumanda için 380 / 220 izolasyon trafosu kullanıyor-
lar.Tüm pano beslemeleri için 1600 kva trafo var.Tra-
fo çıkış şalteri 2500 amp.Circıtor ekranlı kaçak akım
röle değeri 180 mA !
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #24 : 20 Aralık 2023, 23:58:03 »
İtalyanlar,ana panoya 500 mA koyup,onun dışında
hiçbir motor devresinde kaçak akım koruma yapmı-
yorlar.Pano girişlerindede nötr hattı kullanmıyorlar.
Kumanda için 380 / 220 izolasyon trafosu kullanıyor-
lar.Tüm pano beslemeleri için 1600 kva trafo var.Tra-
fo çıkış şalteri 2500 amp.Circıtor ekranlı kaçak akım
röle değeri 180 mA !

muhtemelen kontrol panoları kapalı ve kilitli,
kablo geçişleri tava, emt boru veya yeraltından yapılmış,
buat  ve motorlar rakorlanmış,
gerekli yerlerde kablolar spiral borulardan geçirilmiş,
motorlar olabildiğince kapak, kapılar veya kabinle korunmaya çalışılmış,
pano tasarımlarında lokal kısımların ve beslemenin elektriksel kesilmesi dikkate alınmıştır.

not: 2500 A ana şalterde 180 mA artık akım set değeriyle çalışma büyük başarı.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #25 : 21 Aralık 2023, 08:32:02 »
Aynen tarifinize uygun.Yüklenme 1300 kw.180 mA
ezber bozan bir rakam.Muhtemelen,2500-3000 mt.
muhtelif kesitte kablo ve onlarca hız kontrol cihazı var.Trafo ADP arası kablo,faz başına 9 adet ! 240 mm² Cu.Vee,daha enteresanı ,kompanzasyonsuz
başlangıç Cosq değeri 0,47 !
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #26 : 21 Aralık 2023, 14:48:44 »
1600 KVA trafo 2500 A ana şalterlerde genelde 1 ile 4 A arasında arasında gezinen artık akımlar gözlemliyorum. muhtemelen yük ve çalışma karakteristiğinden kaynaklanıyordur.

dikkat edilirse Eser bey videolarında B tipi toroid akım trafolarından bahsederken AC ve DC bobin girişlerinden bahsediyor. bu üzerinde durulması gereken bi konu. yani RCD B tipi olabilir fakat B tipi bi toroid akım trafosu kullanılmıyorsa tam koruma sekteye uğruyor.

direkt ve dolaylı temasa karşı koruma tedbirleri hakkında ayrıntıya girilen bi sayfaya link veriyorum:

https://teknoelk.com.tr/alcak-gerilim-elektrik-tesisatlarinda-elektrik-carpmasina-karsi-koruma/
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #27 : 24 Aralık 2023, 18:34:48 »
ABB'nin B tipi KAKR'lerinde frekansa göre artık akım açma eşikleri farklılık gösteriyor. aşağıdaki ilk tablo 16-63A seri için geçerli iken ikinci tablo 80-125A seri için geçerli. bi de B+ diye çok yeni bi seri var fakat doğru düzgün bilgiye ulaşamadım maalesef.











 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #28 : 24 Aralık 2023, 19:41:38 »
1 aydır,bu konu ile ilgili bir soruyu,3 defa hatırlatma-
ma rağmen,cevap verme lütfunda bulunmadılar.Her
seferinde,oyalama babında,ananın adı / babanın adı !
muhabbeti ile konuyu kapattılar.Sıkılmadan,birde,
müşteri memnuniyet formu gönderdiler Müşteri hiz-
meti vermeyen / veremeyen ! kurumla işim olmaz.
Bundan sonra,en basit malzemelerini bile kullanmam.Belliki,buradaki personel ! ,her soru için
merkezden bilgi soruyor.?
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #29 : 24 Aralık 2023, 20:35:25 »
1 aydır,bu konu ile ilgili bir soruyu,3 defa hatırlatma-
ma rağmen,cevap verme lütfunda bulunmadılar.Her
seferinde,oyalama babında,ananın adı / babanın adı !
muhabbeti ile konuyu kapattılar.Sıkılmadan,birde,
müşteri memnuniyet formu gönderdiler Müşteri hiz-
meti vermeyen / veremeyen ! kurumla işim olmaz.
Bundan sonra,en basit malzemelerini bile kullanmam.Belliki,buradaki personel ! ,her soru için
merkezden bilgi soruyor.?

Fahri bey gerçekten can sıkıcı bi durum. eaton'nın B, B+ ve Bfq olmak üzere üç tip KAKR'si mevcut. bundan global şalt markalarının sıkıntıyı gördüklerini ve gidermek için farklı seriler çıkardıklarını anlıyorum. tabii bunları temin etmek kolay olmasa gerek. ABB sanki bu konuda eaton, siemens ve schneider'in gerisinde kalmış görünüyor. vakit buldukça global markaların B tipi KAKR'lerinin min-mak açma eşiklerine ait tabloları bu başlıktan yayınlayacağım. VFD veya VFD'lerin kullanıldığı bi devrede artık akım koruması B tipi olmak zorunda. markalar B tiplerini getirmiyorlar mazeretini yargının kabul etmediğini unutmayalım.

"İşveren, mevzuatta belirtilmese dahi, şayet bu yolda bir tedbirin alınması gerekiyorsa, bu tedbiri almak zorundadır. Bu konuda, olanakların yetersizliği, süregelen kötü alışkanlıklar ve iş gelenekleri, tedbir alma yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz”
(Yargıtay 9 HD., 09.11.1998, 7518/7851).



 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #30 : 24 Aralık 2023, 22:44:44 »
Benim canımı sıkan,lakaytlık.Telefonda verdikleri akılı,yazılı olarak vermek istemiyorlar.Bu,çok ciddi
bir sorun.Bu itibarla,ABB nin,repertuardan çıkartılma-
sı gerekir.Ben,öyle yapacağım.B tip,bildiğim kadarı ile
ABB,Simens,Legrand,Eaton firmalarında satışları yapılıyor.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #31 : 25 Aralık 2023, 00:02:57 »

haklısınız.

abb b tiplerin (16-63A) 1 kHz'de maksimum açma eşiği 360 mA
abb b tiplerin (80-125A) 1 kHz'de maksimum açma eşiği 320 mA

örneğin eaton'nın üç serisinin de 1 kHz'de maksimum açma eşiği 420 mA
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #32 : 25 Aralık 2023, 12:41:20 »
Ekranda,48 Hz görünüyor.Bahsedilen frekans bu değermidir ?
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #33 : 25 Aralık 2023, 16:40:53 »
48 Hz sürücünün motoru çalıştırma frekansı muhtemelen. tablolara bu çalışma frekansı da işlenmiştir fakat asıl dikkat edilmesi gereken sürücü üzerindeki elektronik bileşenlerin ürettiği yüksek frekanslı kapasitif kaçaklardır. EMI filtreyi iptal edin tavsiyesi de bu yüzdendir. yani sürücü 48 veya 50 Hz'e setlenmiş olsa da cihazın yapısı gereği yüksek frekanslı kaçak akımlar mutlaka oluşur.

 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #34 : 26 Aralık 2023, 21:28:29 »
Eaton B tip KAKR: 1 kHz'e kadar olan artık akımlara duyarlı.




Eaton B+ tip KAKR: 20 kHz'e kadar olan artık akımlara duyarlı. 1 kHz'den sonra açma akımı 420 mA ile sınırlanmış.




Eaton Bfq tip KAKR: 50 kHz'e kadar olan artık akımlara duyarlı. 1 kHz'den sonra açma akımı 420 mA ile sınırlanmış.




Legrand'ın DX3 B tip KAKR'si gerçekten dikkat çekici. 100 kHz'e kadar olan artık akımlara duyarlı. yaklaşık 6,5 kHz'den sonra açma akımı 2 A ile sınırlanmış. Bu daha önce bahsettiğim Doepke'nin yüksek toleranslı SK serisine oldukça benzemekte.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #35 : 27 Aralık 2023, 10:04:39 »
Eatonun,yeni fiyat listesinde B tipler kaldırılmış ! ne-
den aceba ?
 
The following users thanked this post: kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #36 : 27 Aralık 2023, 15:46:45 »
siz bahsedince 2017 ve 2022 türkiye kataloglarına baktım; B tip göremedim.

Eaton'ın U tip KAKR'leri de varmış. üç fazlı VFD'lerin bulunduğu bi devrede bağışıklığı arttırılmış A tiplerin yüksek frekanslın kaçak akımları göremeyeceği için koruma yapamayacağı kanaatindeyim.




 
The following users thanked this post: fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #37 : 27 Aralık 2023, 18:55:51 »
Eaton,VDF ler için Bfq diye bir tipi öneriyor.10 ms ge-
cikmeli.
 
The following users thanked this post: kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #38 : 27 Aralık 2023, 19:45:53 »
Bfq serisinin frekansa göre açma eşiği tablosunu yukarıda vermiştim. U tipten bahsetmemin nedeni iskra K (A) ile schneider A si tipin aynı kategoride olduğuna dikkat çekmekti. ayrıca doepke Türkiye distribütörü ''novsen''miş.

https://www.novsen.com.tr/doepke

 
The following users thanked this post: fahri yetiş

Çevrimiçi Mesut PÜRMÜSLÜ

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #39 : 27 Aralık 2023, 21:36:26 »
Sayın @Fahri bey

Sayın @kocamanusta

Zaman ayırıp bulduğunuz içerikleri ve değerli yorumlarınızı bizlerle paylaştığınız için teşekkür ederim.

Gerek konu içinde paylaşılan 5 saat uzunluğunda ki video ve diğer video da  yapılan testler ve söylenenler;

Ayrıca üretici firmaların müşteri temsilcilerinin sözlü ve yazılı açıklamaları ve ürün dökümanlarında ki ürün özelliklerine ait verileri olsun ;

Ve Sizlerin benim için çok kıymetli olan yorumları ve paylaşımları olsun.

Konuyu açtığınız günden bu yana takip ediyor paylaştığınız içerikleri okuyup anlamaya çalışıyorum.

Hepsini bir araya getirip harmanlamaya çalıştığım da konu hakkında özet bir sonuca ve netliğe varamadım.

Özellikle motor sürücüleri için doğru RCD seçimin de, kriter ne olmalı veya neye dikkat edilmeli?

Hangi markanın ürün modeli bu konuda amaca tam olarak hizmet ediyor ?

Marka model olarak hangi üründen kaçınmalı ve hangi ürüne güvenmeliyiz?

Araştırmalarınız neticesin de Sizler de bir netlik oluşmuş ise veya sonuç elde edebilmiş iseniz ;

Bana ve konu ile ilgilenen arkadaşlara ışık tutacak,  özet bir kaç cümleden oluşabilecek bir tanım yapmanız veya döküman paylaşmanız mümkün mü?
Şimdi başka neler mümkün?
Bundan daha iyi nasıl olur?
 
The following users thanked this post: fahri yetiş, kocamanusta

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #40 : 27 Aralık 2023, 21:55:03 »
Şimdilik,bunlar.VSD ler için seçim B tip olarak öneri-
liyor.Ancak,o konu bence biraz çetrefilli bir konu.O iş
için seçim yapmadan önce,konacağı devrede kaçak
akımı ölçümü yapılarak bağlanmalı.ABB nin reklamı
çok olmasına rağmen,maaalesef,sonuç olumlu değil.
Diğerleri ! içinde oldukça tereddütlüyüm.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #41 : 27 Aralık 2023, 23:31:12 »
Mesut bey konu son derece kompleks.

VFD veya VFD'lerin çokça kullanıldığı panolarda hangi markanın hangi RCD'sini kullanacağımızın hap gibi tek bi cevabı yok maalesef.

makinenin pano tasarımı, sürücü tasarımı ve gücü, motor kablosunun seçiminden metrajına kadar daha bi çok parametre işi karmaşık hale getiriyor. RCD üreticileri bu zorluğu aşmak için farklı modelleri piyasaya sürüyorlar. hayat koruma ve yangın koruma standartını yakalayıp yüksek frekanslı kaçak akımlardan kaynaklanan gereksiz açmaları engellemek oldukça zor. konu içinde verdiğim markaların açma tablolarına dikkat edersiniz birbirlerine çok benzemediklerini görürsünüz. ayrıca ülkemizde global markaların B tip RCD'lerine erişim kısıtlı; ki böyle bi durum olmasa bile seçim zorluğu ortada.

özel EMI filtreler veya izolasyon trafosu gibi farklı seçenekleri şimdilik bi kenara bırakırsak bi kaç markanın daha B tip bilgilerini verdikten sonra düşüncelerimi ifade etmeye çalışacağım.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #42 : 29 Aralık 2023, 19:30:43 »



siemens B tip KAKR: 10 kHz'e kadar olan artık akımlara duyarlı.




siemens B+ tip KAKR: 20 kHz'e kadar olan artık akımlara duyarlı. 1 kHz'den sonra açma eşiği 420 mA ile sınırlanmış.



schneider B tip KAKR: 20 kHz'e kadar olan artık akımlara duyarlı. 1 kHz'den sonra açma eşiği 420 mA ile sınırlanmış.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #43 : 29 Aralık 2023, 21:45:16 »
Bunlarda,Doepke B tiplere ait.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #44 : 03 Ocak 2024, 21:15:34 »

aşağıda yazdıklarım tavsiye niteliğinde değildir. konuyla ilgili yerli ve yabancı kaynak okumalarımdan oluşan kanaatlerimdir.


bölüm 1:

32 A'e kadar olan priz ve aydınlatma linye beslemelerinde 30 mA eşikli KAKR kullanımı zorunludur. konut ve fabrikalar bu kapsamdadır.

32 A'i geçen son devre, sabit yük ve dağıtım panolarında 30 mA eşikli KAKR zorunlu değildir.

32 A'i geçmeyen son devre, sabit yük ve dağıtım panolarında ise temel koruma yöntemlerini uygulayarak -yani direkt temas riskini ortadan kaldırarak- 30 mA veya daha büyük eşikli KAKR kullanılabilir.

konutlarda 300 mA yangın koruma eşikli KAKR selektif olmalı. endüstriyel tesislerde yangın riski varsa 500 mA'i aşmayan eşik değerli bir KAKR kullanılarak açma veya ikaz sağlanmalıdır.



bölüm 2:


frekansa göre artık akım açma tablosu üç kısma ayrılabilir:
1- 0-100 Hz aralığı
2- 100-1000 Hz aralığı
3- 1000 Hz sonrası aralık


vfd'lerde toprağa akan akımları üçe ayırabiliriz:
1- besleme veya girişteki kaçak akımlar. (temel frekanstaki kaçak akımlar)
2- geçici kaçak akımlar. (kondansatorlerin anlık deşarjı ile oluşan kaçak akımlar)
3- yüksek frekanslı kaçak akımlar. (motor sargıları, kablo ve sürücü yapısından kaynaklanan kaçak akımlar)

konu içinde verdiğim farklı markalara ait açma tabloları 30 mA eşikli KAKR'lerdir. 1 kHz'den sonra açma eşiği 300 veya 420 mA'le sınırlanarak yangın koruma sağlanıyor. eğer yangın riski olan bi ortam söz konusu ise bu özellik dikkate alınmalıdır.

yangın riskinin olmadığı ve devamlılığın istendiği yerlerde ise yüksek toleranslı KAKR'ler kullanılabilir.

örneğin, motor sürücüsünün üst devresinde kullanılan A tip KAKR'nin açmaması koruma yaptığı anlamına gelmez. üç fazlı motor sürücülerinde tam koruma sadece B tip KAKR'lerle sağlanabilir.

sürücü ve makine (devre) tasarımına bağlı çok farklı kaçak akımlar oluşabilir. artık akım pensampermetresi ve özel ölçüm (harmonik) cihazlarıyla kaçak tipleri tespit edilip eldeki veriye göre aksiyon alınmalıdır.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #45 : 04 Ocak 2024, 17:29:24 »
Sn.kocamanusta.Muhtemelen,benzer dokümanlar okumuşuz.Ben,sadece 32 amper için değil,tüm kul-
lanım noktalarında,30 ve 300 mA ( 300 için ! ,500 ve
3-4-5 ! amper ) kullanılmasında yarar görmekteyim.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #46 : 05 Ocak 2024, 01:21:51 »
Fahri bey dediğiniz gibi saha tecrübelerimizden biliyoruz ki 300 mA eşik değeri ile çalışmak çoğu durumda pek mümkün olmuyor. dokumanda ise yangın riski yoksa RCD'nin 500 mA'e setlenebileceği ve açma yaptırmadan ikaz alınabileceği belirtiliyor. bu bi esneklik sağlar ama iş'e ne kadar yarar hiç bilmiyorum.

32 A, trifaze priz ve fişlerin taşıyabileceği maksimum akım olduğu için belirlenmiş bi limit muhtemelen. örneğin endüstriyel tip (trifaze) elektrikli süpürge ile ev tipi (monofaze) elektrikli süpürgenin kablosundaki izolasyon bozukluğundan kaynaklanacak direkt temas arasında hiç bi fark yok. bu yüzden sabit olmayan ve 32 A'in altındaki yüklerde 30 mA eşikli KAKR kullanımı gayet anlaşılır bi durum. asıl sorun büyük güçlü komplike makinelerde 30 mA hayat koruma eşiğiyle -üretemi kesintiye uğratmadan- nasıl çalışılacağı?!
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #47 : 05 Ocak 2024, 13:59:39 »
380 volt,250 kw motorlarda sıkıntı olmadığını göz -
lemlemiştim.İtalyanlar,500-600 kw lık ADP lerde 500
mA ayarlı toroid tip koruma yapıyorlar.Herhangibir sorunla karşılaşılmadı ( sistemde,nötr kullanılmıyor.
Toroidden,sadece faz kabloları geçiyor ).
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #48 : 05 Ocak 2024, 14:03:01 »
380 volt,250 kw motorlarda sıkıntı olmadığını göz -
lemlemiştim.İtalyanlar,500-600 kw lık ADP lerde 500
mA ayarlı toroid tip koruma yapıyorlar.Herhangibir sorunla karşılaşılmadı ( sistemde,nötr kullanılmıyor.
Toroidden,sadece faz kabloları geçiyor ).
Daha önce bahsetmiştim.2500 amperlik Trafo çıkış
panosunda Circutor ekranlı kaçak akım rölesi 180 mA
gösteriyordu.
Doepke ile ilgili fiyat ve tipler ekte.
[/quote]
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #49 : 05 Ocak 2024, 15:56:29 »
gücün bir ya da birkaç motorda toplandığı devrelerde kaçak akım küçük değerlerde seyredebilir. kompleks devrelerde, örneğin çok sayıda motor sürücüsünün kullanıldığı uzun kablolu sistemlerde total kaçak akım doğal olarak fazla olacaktır. daha önce belirttiğim gibi 1600 kVA trafo AG ana şalterlerinde ben daha agresif kaçak akımlar gözlemliyorum. 1~4 A gibi...

sahadaki kuvvet panosunun geri devresinde bir şaltere takılmış RCD ekranında 80 ile 400 mA kaçak akım gözlemlediğimiz bi işletme hatırlıyorum. başta set değeri 430 mA'e falan ayarlanmış, süre de biraz arttırılmış diye düşünülebilir fakat sık sık açma yaptığı için eşik 3 A'e setlenmişti.

konuyu okuyan arkadaşlar şahit oldukları kaçık akım değerlerini burada paylaşırlarsa memnun olurum.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi Mesut PÜRMÜSLÜ

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #50 : 05 Ocak 2024, 17:03:47 »
Hidroelektrik santrali baraj şantiyesin de çalıştığım dönemler de,

Yer altında ıslak zeminde çalışan  delici sondaj makinalarının bağlı olduğu ana pano da;

Toroidal röle ile donatılmış 1600 A amper şalter sık sık açma yaptığından;

Fluke 369 FC True-rms kaçak akım pens metre ile,

Saha da çalışan tüm makinaları devreden çıkarıp, her bir makinayı bireysel olarak çalıştırıp ölçüm yaptığım da;

10 mA ila 15 mA arasında farklılık gösteren kaçak akımlar çektiğini gözlemlemiştim.

Sonrasın da test amaçlı toroid korumasını iptal ederek, Fluke 369 FC True-rms kaçak akım pens metre ile,

Yük tam kapasite devrede iken, ana şalterin girişinden ölçüm aldığım da, 900 mA düzeyinde kaçak akım değeri gözlemlemiş;

Ana şaltere bağlı toroidal kaçak akım koruma rölesini 1 ampere set ederek açma sorununu çözmüştüm.

Sahada yaptığım gözlem ve deneyimden çıkardığım sonuç,

Çalışan her makina ve makinanın çalıştığı ortama bağlı olarak, 5 ila 15 mA düzeyin de kaçak akımlar oluşabiliyor.

Ölçümlerim de 0 mA kaçak akım çeken makinaya rastlamadım.

Ana şaltere bağlı toroidal rölenin set edilmesi gereken değer, toplam çalışan cihazların çektiği kaçak akımların toplamının bir üst değeri olmalı.

Bu sorunların tespit ve teşhisin de, "Fluke 369 FC True-rms kaçak akım pens metre" sahada büyük kolaylık sağlıyor.






Şimdi başka neler mümkün?
Bundan daha iyi nasıl olur?
 
The following users thanked this post: fahri yetiş, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #51 : 05 Ocak 2024, 21:12:06 »
bilindiği üzere dijital ekranlı (akıllı) tip RCD'ler açma yaptırdığında trip akımı ve açma zamanı ekrana yansıtılıyor. verdiğim örnekte kaçak akım genelde 80 ile 400 mA arasında dalgalanıyordu.
tripleri izleyen arkadaş 0,8-1-2 ve 2,8 A gibi anlık pik akımlarıyla karşılaştığı için 3 A gibi bi değere ayarladığını belirtti.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #52 : 08 Ocak 2024, 17:40:08 »
Doepkenin,kaçak akım konusunda bilgilendirme föyü
ve B tipi için önerisi.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #53 : 08 Ocak 2024, 23:12:26 »
Fahri bey dökümanlar için teşekkürler.
sanırım konu iyice olgunlaştı.
ek olarak; elk. elo. müh. Mert Güven'in sunumuyla online seminer videosu:



 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #54 : 09 Ocak 2024, 12:43:16 »
Sn.kocamanusta.Benim yönümden,konu maalesef
çok netleşmedi.Benim,ABB ile B tipi konumu hatırlı-
yorsunuz.Aynı konuda,Mert beyin öneri çözümü ekte.
Oradan görüleceği üzere,Doepkenin önerisi 300 mA
ve Selektif tip.300 mA konusunu bir kenara bıraktığı-
mızı ! düşünürsek,Selektifin , neyi / nasıl / niçin çöze-
ceğini merak ediyorum.Hatırlarsanız,ABB uzmanının-
da birsürü ,anlaşılması zor endileleri vardı.Benim şahsi görüşüm,VSD konusunda B imiş,B+ imiş,BFq
imiş hiçbir seçim işine bulaşmamak.
 

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #55 : 10 Ocak 2024, 00:27:06 »
Sn.kocamanusta.Benim yönümden,konu maalesef
çok netleşmedi.Benim,ABB ile B tipi konumu hatırlı-
yorsunuz.Aynı konuda,Mert beyin öneri çözümü ekte.
Oradan görüleceği üzere,Doepkenin önerisi 300 mA
ve Selektif tip.300 mA konusunu bir kenara bıraktığı-
mızı ! düşünürsek,Selektifin , neyi / nasıl / niçin çöze-
ceğini merak ediyorum.Hatırlarsanız,ABB uzmanının-
da birsürü ,anlaşılması zor endileleri vardı.Benim şahsi görüşüm,VSD konusunda B imiş,B+ imiş,BFq
imiş hiçbir seçim işine bulaşmamak.



Fahri bey üçüncü maddeden anladığım devrenizde 30 mA KAKR kullanma zorunluluğunuz yok.

doepke'nin RCD seçim tablosunu ek'e bırakıyorum incelemenizi rica ediyorum. bahsettiğiniz SK serisi B tip 300 mA selektif tip KAKR'ler farklı senaryolar veya özel durumlar için kullanılabilir. muhtemelen siz 300 mA açma eşiği ve zaman gecikmesiyle insan hayatını nasıl koruyacağız diyeceksiniz. sanırım sorunuzun cevabı alttaki işaretli metinde. 32 A altındaki sabit yüklerde için de ilk fotodaki üçüncü maddeyi tekrar hatırlatmak isterim.




300 mA selektif tip KAKR kullanımı için farklı senaryo ve özel durumlardan bahsetmiştim. schneider'in bu tür uygulamalara örnek olabilecek bi devre tasarımını aşağıya bırakıyorum. devrede B si tip 300 mA selektif KAKR kullanılmış. çok sayıda VFD'nin yanında motor kablo uzunluklarına dikkatinizi çekmek isterim. bu tür çoklu VFD'nin kullanıldığı bi devrede geçici rejimden veya total kaçak akımdan dolayı 30 mA KAKR hiç tutmayabilir.

https://www.se.com/au/en/faqs/FAQ000184975/




aşağıdaki devre tasarımı da sanırım sizin panonuza benzer:




not: ilk fırsatta bi kaç ekleme daha yapacağım.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #56 : 10 Ocak 2024, 11:57:22 »
Teşekkürler.1. fotoğraftaki alıntı yapılan kaynağın ta-
mamını yüklemeniz mümkünmü ?
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #57 : 10 Ocak 2024, 15:38:18 »
sizin yayınladığınız bi dokümandı.
sayfa 76.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #58 : 10 Ocak 2024, 17:59:35 »
Teşekkürler.Sorduğumu buldum.Sizin sch.yönlendir-
me sayfasında imiş.Sorum,ekteki bilgi idi.
 
The following users thanked this post: kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #59 : 10 Ocak 2024, 18:58:09 »
rica ederim.
 
The following users thanked this post: fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #60 : 12 Ocak 2024, 14:02:40 »
Bilginin fazlası olmazmış. :)
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #61 : 12 Ocak 2024, 20:03:26 »
Fahri bey sürücü çıkışındaki motor kabloları boşa alıp KAKR'yi tutturma denenmiş miydi? bi de abb danışmanın da tavsiye ettiği gibi KAKR, bi kontaktör, şalter veya otomatik sigortayla by pass edilip denenebilir. sonuçta elimizde artık akım büyüklüğü, frekans aralığı ve sürekliliği hakkında bi veri yok. mesela otomatik sigorta kapatıldıktan sonra KAKR tutturulmaya çalışılabilir. en azından açmanın geçici rejimden kaynaklanıp kaynaklanmadığı konusunda bi fikrimiz olur.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #62 : 12 Ocak 2024, 21:19:30 »
İş sahibi Resmi Kurum olduğu için,VSD lerde ( paha-
lı ve henüz kesin kabulü yapılmamış ) sorun olabilir
diye,standart dışı müdahale taraftarı değil.ABB de konuya yan çizdiği için,durum,şimdilik askıya alınmış
durumda.Tlf.görüşmesinde,EMC filtre vidasının sö -
külmesi tavsiyesini,yazılı olarak teyit etmediler.ABB
nin,müşteri ilişkileri hakkında,çok şikayetler olduğu -
nu biliyorum.Sanıyorum,Türkiye ekibinde bir yetersiz-
lik olsa gerektir.VSD ekranında 46 Hz rakamı var.Bu
konuya yardımcı olabilirmi bilmiyorum.Motor 7,5 kw .
İngilizde klavuz 376 sayfa,Türkçe 40 sayfa.Bize ver-
dikleri değerde bu. :-\
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #63 : 13 Ocak 2024, 19:39:38 »
EMC filtreyi iptal etmek sürücü tarafından üretilen parazitleri şebekeye salmak demek. bu işletmedeki diğer cihazları zehirlerleyecektir. o yüzden EMC'nin iptal edilmesi önerisine pek sıcak bakmıyorum.

ACS310 klemens bağlantı şemasında hat reaktörü, EMC filtre ve yük reaktörü kullanılması dikkatimi çekti. bi cevap verirlerse önerileri muhtemelen bunlar olacaktır.
 
The following users thanked this post: fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #64 : 13 Ocak 2024, 20:44:24 »
Müşteri memnuniyet anketlerine çok saydırmıştım !
Beyler,ona alınmış olabilirler ( bencede alınsınlar ).
Vidayı gevşetip alın dediklerine göre,EMC filtre VSD
içinde olsa gerek.Hat filtresidr tesisatta yok.
 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #65 : 13 Ocak 2024, 22:03:14 »
sürücü bünyesinde dahili bi EMC filitre var fakat ne kadar yeterli?!
yetmediğini düşünürek filtreyi iptal edin diyorlar...
harici bi EMC filitre alın da diyebilirlerdi ama şimdilik demiyorlar.
fahri bey, yüksek frekanslı artık akımlar ıslah edilerek (azaltılarak) toprağa akıtılmak zorunda. siz de takdir edersiniz ki harmonikleri şebekeye basmak öneri falan değil.

 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş

Çevrimiçi fahri yetiş

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #66 : 13 Ocak 2024, 23:34:51 »
O nedenle,yazılı teyit istedim.Yazılı isteyince,kıvırdılar
 
The following users thanked this post: kocamanusta

Çevrimdışı kocamanusta

Ynt: Motor Sürücülerinde RCD Kullanımı
« Yanıtla #67 : 14 Ocak 2024, 17:39:38 »
EPA, EMC filtre üreten bi alman firma. kullandığım dökümanın orijinali de ektedir.

bu dökümandaki senaryoda 15 kW bi VFD, 50 m ekranlı kabloyla motora bağlanmış ve 6 kHz tetikleme frekansında çalıştırılıyor. sabit kaçak akımı sıfır kabul edelim. ilk tabloya dikkat edersiniz 8 kHz'deki kaçak akım 450 mA genliğe ulaşan bi pik yapıyor. olayı kavrayabilmek için fluke 369 FC'nin artık akım frekans ölçüm aralığı 40 ila 1 kHz arasında iken unit UT251C'nin 50 Hz olduğunu bilelim. yani bu iki kaçak akım pensampermetresiyle de 8 kHz'deki kaçak akımı ölçmemiz mümkün değil. ölçmememiz kaçak akımın olmadığı anlamına gelmiyor.

konu başında farklı markalara ait KAKR'lerin frekans-artık akım açma tablolarını yığmamın nedeni sanırım şimdi daha iyi anlaşılacaktır.



yukarıdaki akım genliğinde siemens'in 30 ve 300 mA B+ tip KAKR'leri açma yapacaktır. diğer markalara ait tabloları da bu bağlamda karşılaştırmanızı tavsiye ederim.

kaçak akımların hangi frekans aralıklarda meydana geldiğini bilmek çok önemli. doğru karaktersitiğe sahip olmayan 300 mA eşikli KAKR kullanılsa bile açma engellenemiyebilir.

aynı devrenin EMC filtre uygulanmış hali:







 
The following users thanked this post: Mesut PÜRMÜSLÜ, fahri yetiş